جستجو

برای خرید رفراکتومتر، کنداکتیویتی‌متر و فلومتر الکترومغناطیسی و کوریولیس پریسماتک با شماره‌های شرکت تماس بگیرید.

عیب یابی کنداکتیویتی متر ــ راهنمای کاربردی

کنداکتیویتی متر

استفاده از کنداکتیویتیمترها در پلنت‌های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی به منظور سنجش هدایت الکتریکی سیالات مختلف کاربردهای زیادی دارد. بسیاری اوقات لازم است مشکلات در عملکرد کنداکتیویتی مترها را عیب‌یابی و رفع کنیم. در این مطلب قصد داریم به عیب یابی کنداکتیویتی متر بپردازیم و خطاهای متداول و روند متداول برای رفع آن‌ها را بیان کنیم.

روند عیب یابی کنداکتیویتی متر

در ادامه مشکلات متداول سنجش با کنداکتیویتی‌مترها و نیز گام‌هایی که در رفع این مشکلات موثر است را بیان می‌کنیم.

روشن نشدن کنداکتیویتی متر

در گام اول عیب یابی کنداکتیویتی متر باید اطمینان حاصل کرد که دستگاه شرایط لازم برای روشن شدن را دارد یا خیر. برای این کار، اگر مانیتور دستگاه خاموش باشد، باید منبع تغذیه دستگاه ترانسمیتر کنداکتیویتی متر را چک کرد. اگر دارای ولتاژ نباشد، آنگاه باید فیوزها در تابلو مارشالینگ (marshalling cabinet) را بررسی کرد. اگر فیوزها سوخته باشند، باید آن‌ها را فیوز سالم دیگری با مشخصات یکسان جایگزین کرد. اما اگر فیوز سالم باشد، باید سلامت تمام کابل‌های واسط و اتصال محکم آن‌ها را چک کرد . اگر قطعه‌ای از کابل‌ها آسیب دیده باشد، لازم است تعویض شود.

اگر دستگاه ولتاژ دریافت می‌کند، پس ممکن است کارت تغذیه دارای مشکل باشد. اگر کارت تغذیه جداشدنی است، آن را با یک کارت تغذیه یکسان دیگر تعویض کنید. اگر کارت تغذیه قابل تعویض نیست، پس باید ترانسمیتر دستگاه را جایگزین کرد.

عدم نمایش مقدار صحیح

حال باید در گام بعد سمپل‌های فرایندی که به دستگاه وارد می‌شود را کنترل کرد. ابتدا قسمت تیوب تخلیه دستگاه را پیدا کنید. باید سیال نمونه پایدار و بدون حباب از دستگاه خارج شود. اگر نمونه از دستگاه خارج نمی‌شود، ولو ایزولاسیون را چک کنید. ممکن است این ولو در حالت بسته قرار گرفته باشد. در این صورت ولو را باز کنید تا نمونه تخلیه شود.

بار دیگر به فلو نمونه تخلیه‌شده از دستگاه دقت کنید. فلو نمونه باید آرام و بدون اغتشاش (laminar) باشد. فلو سیال را مطابق با نیازهای سنسور کنداکتیویتی تنظیم کنید. برای این کار باید به منوال محصول مراجعه کرد که توسط شرکت سازنده ارائه می‌شود.

سنسور کنداکتیویتی را از دستگاه جدا کرده و شرایط فیزیکی آن را کنترل کنید. نباید هیچگونه رسوبات و مواد ته‌نشین‌شده روی سنسور وجود داشته باشد. در صورت تجمع رسوبات لازم است سنسور کاملا تمییز شود. برای این کار از کاغذ بدون پرز یا پارچه نرم استفاده شود تا سنسور آسیب نبیند.

گام دیگر این است که وضعیت فلو سل (flow cell) که در آن کنداکتیویتی متر نصب شده را نیز بررسی کرد. در صورت وجود مشکلاتی مانند گرفتگی یا تجمع رسوبات خارجی باید آن‌ها را رفع کرد.

لوله‌ها می‌توانند از داخل دچار گرفتگی شوند. در این حالت باید با استفاده از پمپ فشار آن‌ها را باز کرد. از سیال تحت فشار با بیشینه فشار ۱.۵ برابر سیال فرایند استفاده کنید.

اگر هنوز در سنجش توسط دستگاه مشکل وجود دارد، مقدار کنداکتیویتی اندازه‌گیری شده در اتمسفر را چک کنید. این مقدار باید برابر با صفر و پایدار باشد. اگر مقدار صفر نبود، مجددا سنسور را تمییز کنید. اگر باز هم به مقدار صفر نرسید، باید کالیبراسیون صفر بر روی دستگاه انجام شود.

حال اندازه‌گیری توسط دستگاه کنداکتیویتی متر را برای یک محلول استاندارد چک کنید. اگر مقدار اندازه‌گیری‌شده برای آن محلول صحیح نیست، باید اسپن کالیبراسیون (span calibration) روی دستگاه انجام شود.

اگر باز هم هدایت سنج مقدار صحیح را نمایش نمی‌دهد، از سلامت RTD درونی دستگاه اطمینان حاصل کنید. جزئیات سیم‌کشی‌ها باید کاملا مطابق راهنمای ارائه شده توسط سازنده باشد. اگر RTD عملکرد صحیحی ندارد، آنگاه دما را در حالت منوال یا دستی قرار دهید و دمای سیال فرایند را به صورت دستی تنظیم کنید. در مود منوال باید انتظار مقداری خطا در اندازه‌گیری داشت. اگر دمای فرایند به سرعت تغییر می‌کند، نمی‌توان دما را در حالت دستی قرار داد، بلکه باید سنسور کنداکتیویتی را تعویض کرد.

در گام بعد باید مقدار ثابت سلول (cell constant) سنسور کنداکتیویتی را چک کرد. ثابت سلول نادرست منجر به اشتباه در اندازه‌گیری می‌شود.

عدم تطابق مقادیر فیلد و سیستم کنترل

اگر مقدار نمایشگر فیلد با مقدار سیستم کنترل تفاوت داشته باشند، باید بازه هر دو پیکربندی را چک کرد. بازه‌ها باید مطابق دیتاشیت باشند و هر دو مقدار برابر باشند.

اگر مقادیر خروجی با مقادیر نمایشگر در فیلد تفاوت دارند، آن‌گاه کارت ارتباطی دستگاه را در صورت امکان تعویض کنید. اگر کارت ارتباطی قابل تعویض نبود، باید ترانسمیتر کنداکتیویتی را تعویض کنید. اگر کارت ارتباطی یا مخابراتی دستگاه دچار مشکل شده باشد، باعث عدم تطابق مقادیر فیلد و سیستم می‌شود.

نوسان در مقدار خروجی

تیوب نمونه را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ نشتی در آن وجود ندارد. حتی مقادیر بسیار کم نشتی می‌تواند منجر به نوسان در خوانش هدایت الکتریکی شود.

اطمینان حاصل کنید که فلو سیال به کنداکتیویتی متر مطابق خواسته سازنده دستگاه در دفترچه راهنما باشد. همچنین نمونه نباید دارای حباب‌های هوا و پایدار نیز باشد.

اگر خوانش‌ها دچار نوسان می‌شوند، می‌توانید ثابت زمانی (یا فاکتور دمپینگ) را به اندازه چند ثانیه افزایش دهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، شاید مطالب زیر نیز برای شما مفید باشند:

کالیبراسون ترانسمیتر فشار ــ راهنمای کاری

فلو سوئیچ ــ از صفر تا صد

سنسور فشار دیافراگمی ــ مفاهیم و اصول کاری

سنسور دمای غیر تماسی — از صفر تا صد

کنداکتیویتی متر بدون الکترود ــ اصول کاری

منبع

SHARE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *